Określenie „specjalne potrzeby edukacyjne” pojawiło się w 1978 r. i od tego czasu stosowane jest w dokumentach międzynarodowych. W polskim prawie oświatowym oraz piśmiennictwie naukowym funkcjonuje od blisko dwudziestu lat, od chwili, gdy Zespół Ekspertów ds. Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych, powołany przez MEN w 2008 r., opracował dwie definicje.
Dział: Prawo w pigułce
Procedura „Niebieskie Karty” została wprowadzona w życie w 2010 r. na mocy ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005 r., zwanej obecnie ustawą o przeciwdziałaniu przemocy domowej, oraz na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” i wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. z 2023 r., poz. 1870; Dz. U. z 2024 r., poz. 1673). Chociaż nowa procedura obowiązuje od 15 listopada 2024 r., to w wielu placówkach oświatowych nie jest właściwie znana i wdrażana. Stąd konieczność wyjaśnienia wszystkich jej aspektów.
Nie ma jednego uniwersalnego wykazu zadań i czynności przynależnych nauczycielom wychowawcom, tak jak nie ma określonej strategii pełnienia tej funkcji w przedszkolu, szkole czy placówce. Otwarcie mówią o tym sami wychowawcy, porównując zapisy w swoich statutach, regulaminach i kodeksach z oczekiwaniami szkolnej społeczności. Z ich opinii wyłania się taki oto obraz.
Relacja pomiędzy rodzicami a nauczycielami to jeden z filarów efektywnego systemu edukacji. Współpraca obu stron jest kluczowa dla harmonijnego rozwoju ucznia, który znajduje się w centrum tego partnerstwa. Jednak w praktyce zdarzają się sytuacje konfliktowe wynikające z różnicy oczekiwań, braku zrozumienia, komunikacji lub złożonych napięć emocjonalnych. Takie konflikty, choć trudne, mogą być okazją do wypracowania lepszych metod współpracy, o ile odpowiednio się nimi zarządzi.
Brak skuteczności Prawa oświatowego to jedno z największych wyzwań, z jakimi zmaga się polski system szkolnictwa. O ile jakość przepisów formułowanych przez polskiego prawodawcę często pozostawia wiele do życzenia, to wielu problemów z ich stosowaniem można uniknąć poprzez ich odpowiednią interpretację. W niniejszym artykule przedstawione zostaną najczęstsze błędy, których da się uniknąć w codziennej pracy nauczyciela.
Wychowawca oddziału/klasy to nauczyciel pełniący kluczową funkcję w szkole. Jego podstawowym zadaniem jest opieka nad przydzieloną mu klasą oraz koordynacja szkolnego procesu wychowawczego powiązanego ściśle z programem wychowawczo-profilaktycznym szkoły. Najkrócej mówiąc, wychowawca nie tylko realizuje przydzielone mu zadania edukacyjne, ale także jest organizatorem życia klasowego, wspiera uczniów w sferze emocjonalnej, społecznej i psychologicznej. Jest również pierwszym punktem kontaktu dla uczniów i rodziców w sprawach związanych z życiem szkolnym.