Pierwsza dotyczy specjalnych potrzeb rozwojowych (SPR), druga – specjalnych potrzeb edukacyjnych (SPE):
- Dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi to te, u których stwierdza się spektrum objawów utrudniających lub uniemożliwiających funkcjonowanie: ruchowe, sensoryczne, poznawcze, w zakresie komunikacji, emocjonalno-społeczne i/lub psychiczne, wpływających na jakość życia i pełnienie ról społecznych teraz i/lub w przyszłości.
- Dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi to te, u których stwierdza się zagrożenie niepełnosprawnością, wszelkie dysfunkcje, dysharmonie lub niesprawności mogące mieć negatywny wpływ na dalszy rozwój1.
Co na temat SPE mówi prawo oświatowe?
Według aktualnie obowiązującego w Polsce prawa2 specjalne potrzeby edukacyjne wynikają w szczególności:
- z niepełnosprawności: wzrokowej, słuchowej, ruchowej, w tym z afazjii, intelektualnej, ze spektrum autyzmu oraz nipełnosprawności sprzężonej,
- z niedostosowania społecznego,
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
- z zaburzeń zachowania lub emocji,
- ze szczególnych uzdolnień,
- ze specyficznych trudności w uczeniu się – dysleksja rozwojowa jako dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia,
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
- z choroby przewlekłej,
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
- z niepowodzeń edukacyjnych,
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny,
- ze sposobu spędzania czasu wolnego i kontaktów środowiskowych,
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
Zgodnie z tym wykazem można przyjąć, że specjalne potrzeby edukacyjne to zespół cech i objawów występujący u uczniów, którzy nie są w stanie podołać obowiązującym wymaganiom dotyczącym programu edukacyjnego. By mogli oni efektywnie się uczyć, potrzebują specjalistycznej kadry pedagogicznej, odpowiedniej formy nauczania, stosowania indywidualnych metod dostosowanych do ich ograniczeń, możliwości i potrzeb, a także odmiennych rozwiązań organizacyjnych, które pozwolą efektywnie realizować ich kształcenie specjalne na każdym etapie edukacji, w każdym typie szkoły/placówki.
Czy to prawda, że dzieci ze SPE jest coraz więcej?
Tak. Dane statystyczne wskazują, że w ciągu ostatniej dekady liczba uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego wzrosła o 95%. Największy przyrost odnotowano wśród uczniów ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera. Jednym z czynników tego wzrostu jest poprawa diagnostyki. Lepsze narzędzia pozwalają szybciej i trafniej identyfikować problemy, takie jak: spektrum autyzmu, dysleksja czy inne zaburzenia rozwojowe. Duży wpływ ma także wzrost świadomości wśród rodziców i nauczycieli co do tego, że wcześniejsze rozpoznanie trudności dziecka i zapewnienie mu odpowiedniego wsparcia przynosi wymierne korzyści. Nie bez znaczenia są również zmiany cywilizacyjne i coraz większa otwartość na różnorodność w edukacji. Obecnie szacuje się, że w polskim systemie edukacji jest blisko 280 tys. dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, co oznacza, że w klasie liczącej 25 osób może być ich nawet ośmioro.
Kto w szkole identyfikuje uczniów ze SPE?
Identyfikacja dzieci i młodzieży ze SPE jest zadaniem wszystkich nauczycieli i specjalistów szkolnych. Do ich obowiązku należy bowiem wnikliwe poznanie każdego podopiecznego, m.in. poprzez:
- obserwacje pedagogiczne,
- rozmowy i wywiady prowadzone z rodzicami/opiekunami prawnymi oraz z innymi nauczycielami,
- analizy wytworów pracy dz...