Zmiany dotyczące społeczności uczniowskiej
Rozporządzenie ME z dnia 17 stycznia 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. z 2025 r., poz. 66)
Wprowadza cztery zmiany:
- Nauka religii ma być prowadzona w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
- Zajęcia te muszą być planowane bezpośrednio przed lub po obowiązkowych zajęciach edukacyjnych ucznia. Możliwe jest jednak odstąpienie od tej reguły – tylko w oddziałach szkoły podstawowej, w których wszyscy uczniowie uczęszczają na lekcję religii. Pod uwagę należy brać stan faktyczny na dzień 15 września danego roku szkolnego.
- Ograniczono możliwości łączenia uczniów klas I–III szkoły podstawowej w grupy międzyklasowe wyłącznie do sytuacji, kiedy uczestnictwo w zajęciach religii w danym oddziale klasowym zadeklaruje mniej niż siedmioro uczniów.
- W przypadku organizowania nauczania religii poza szkołą stosowane będą takie same zasady łączenia uczniów, jakie obowiązują w szkole. Dotyczy to organizacji zajęć religii w grupie międzyszkolnej lub w pozaszkolnym punkcie katechetycznym.
- Powyższe rozwiązania dotyczące lekcji religii obejmują także zajęcia etyki.
Rozporządzenie ME z dnia 12 marca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2025 r., poz. 363)
Wprowadza dwa nowe przedmioty:
- Edukacja obywatelska (zastąpi historię i teraźniejszość) – nauczana w szkołach ponadpodstawowych: od roku szkolnego 2025/2026 w klasie II liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkole I stopnia. W kolejnych latach nauczana będzie w klasach II i III liceum, klasach II–IV technikum i w klasach II i III branżowej szkoły I stopnia. W liceum edukacja obywatelska będzie nauczana w wymiarze dwóch godzin tygodniowo w klasie II i jednej godziny tygodniowo w klasie III, w technikum – w wymiarze jednej godziny tygodniowo w klasach II–IV, a w branżowej szkole I stopnia – w wymiarze 1 godziny tygodniowo w klasach II i III.
- Edukacja zdrowotna – nauczana tylko w zakresie podstawowym, począwszy od roku szkolnego 2025/2026 w klasach IV–VIII szkoły podstawowej oraz klasach I–III branżowej szkoły I stopnia, klasach I–III liceum ogólnokształcącego i klasach I–III technikum. Przedmiot nieobowiązkowy, tzn. rodzice lub pełnoletni uczniowie będą mogli zgłosić dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału w tych zajęciach.
Rozporządzenie ME z dnia 13 czerwca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2025 r., poz. 1178)
Umożliwia zwolnienie uczniów klas VII i VIII szkoły podstawowej, realizujących naukę języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego. Zwolnienie takie jest udzielane przez dyrektora szkoły do końca danego roku szkolnego (czyli będzie wymagało ponowienia w kolejnym roku szkolnym), na podstawie wniosku rodziców ucznia. Wniosek powinien być złożony przez rodziców nie później niż do dnia 31 marca roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, którego dotyczy wniosek. Nowelizacja rozporządzenia zawiera również regulacje dotyczące odpowiedniego odnotowania w dokumentacji przebiegu nauczania ucznia, który skorzysta z możliwości takiego zwolnienia. Natomiast w sytuacji, gdy uczeń zrezygnuje w trakcie roku szkolnego albo po ukończeniu klasy VII szkoły podstawowej z nauki języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, będzie wówczas obowiązany do podjęcia nauki drugiego języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego realizowanego w oddziale, do którego uczęszcza. W obu przypadkach uczeń ten będzie musiał we własnym zakresie wyrównać różnice programowe w realizacji drugiego języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego.
Rozporządzenie ME z dnia 27 czerwca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2025 r., poz. 849)
- Umożliwia uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane ze względu na niepełnosprawność, kontynuację, na wniosek jego rodziców, a w przypadku pełnoletniego ucznia – na jego wniosek, kształcenia specjalnego odpowiednio w oddziale szkoły specjalnej lub oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej w przypadku otrzymania prze...