Zdajesz maturę i zastanawiasz się, jakie studia wybrać? Chcesz poznać zawody, które naprawdę Cię interesują? A może jesteś nauczycielem, który szuka inspirującego sposobu na rozmowę o planowaniu kariery z uczniami?
Dział: Otwarty dostęp
Lekcja wychowawcza to najważniejsza lekcja w tygodniu. Można porozmawiać z uczennicami i uczniami na tematy typowo życiowe, poznać ich punkt widzenia czy zainspirować do podejmowania różnych działań. Chociaż często taka lekcja kojarzy się z nadrabianiem dokumentacji w e-dzienniku czy wyjaśnianiem sporów i waśni, to warto przyjrzeć się jej bliżej, by mogła się stać realnym czasem na budowanie relacji, kształtowanie pożądanych postaw i zachowań czy rozwijanie pasji.
Praca nauczyciela to nie tylko prowadzenie lekcji. To także godziny spędzone na przygotowywaniu materiałów, sprawdzaniu prac, wymyślaniu zadań, analizowaniu postępów uczniów… A do tego jeszcze zebrania, dokumentacja i niekończące się e-maile. Brzmi znajomo? Jeśli tak, to mam dobrą wiadomość: sztuczna inteligencja może odciążyć Cię w wielu z tych obowiązków, oszczędzając Twój czas i energię.
„Filmowe lekcje wychowawcze 2025” to nowa odsłona warsztatów dla nauczycieli zainaugurowanych jesienią 2024 roku. Tym razem zajęcia zostaną zrealizowane w dwóch edycjach: wiosennej – od kwietnia do czerwca i jesiennej – od września do listopada. Każda edycja obejmie cykl tych samych zjazdów, które poprowadzą dr Joanna Zabłocka-Skorek – filmoznawczyni i edukatorka, dyrektorka Interdyscyplinarnego Programu Edukacji Medialnej i Społecznej „KinoSzkoła” oraz Sebastian Bednarek – pedagog, właściciel mobilnej pracowni edukacyjno-warsztatowej Creative Lab, współtwórca programu edukacyjnego LOFIRobot.
Autorytet nauczyciela to jedno z kluczowych narzędzi, które bezpośrednio wpływają na efektywność procesu edukacyjnego. Nie jest to jednak coś, co otrzymuje się automatycznie wraz z rozpoczęciem pracy w szkole. To cecha, na którą nauczyciel musi pracować konsekwentnie przez całą swoją karierę zawodową. Dlaczego zatem autorytet jest tak istotny dla skuteczności nauczania i jak można go zbudować? O tym przeczytasz w dalszej części artykułu – zapraszamy do lektury!
Nauczyciel, który traktuje rodziców jako partnerów w edukacji ich dzieci, otwarcie wymienia z nimi informacje, a także wspólnie planuje i realizuje działania, buduje zaufanie i szacunek. Rodzice postrzegają go jako osobę, do której mogą się zwrócić z każdym pytaniem o swoje dziecko – kogoś, kto nie jest tylko urzędnikiem, lecz angażuje się w rozwój i dba o dobro ich pociechy.
Dlatego warto, aby nauczyciele rozwijali nie tylko kompetencje związane z pracą z uczniami, ale także umiejętności ułatwiające współpracę z rodzicami. Lepsza komunikacja i skuteczna współpraca z dorosłymi przekładają się na większą satysfakcję obu stron i pozytywnie wpływa na rozwój uczniów. Jak współpracować i komunikować się z rodzicami w szkole?
Szkoła to nie tylko miejsce zdobywania wiedzy, lecz także przestrzeń, w której dzieci uczą się rozumieć i wyrażać swoje emocje. Edukacja emocjonalna pomaga im lepiej radzić sobie ze stresem, budować relacje i rozwijać umiejętności społeczne, które są niezbędne w dorosłym życiu. Jak wpływa na naukę? Dlaczego emocje ucznia w szkole są tak ważne? Jak nauczyciele mogą wspierać dzieci w ich rozwoju emocjonalnym? Sprawdź, dlaczego emocje w edukacji powinny stać się priorytetem!
Lekarz psychiatra a powrót dziecka do szkolnej rzeczywistości
O powrocie dziecka do placówki szkolnej będzie decydował w dużej mierze lekarz prowadzący (zazwyczaj lekarz psychiatra w trakcie/lub po pobycie w szpitalu psychiatrycznym), który to w odpowiednim dokumencie zaznaczy swoją opinię na temat możliwości powrotu dziecka do szkoły, do której wcześniej uczęszczało.
Relacja pomiędzy rodzicami a nauczycielami to jeden z filarów efektywnego systemu edukacji. Współpraca obu stron jest kluczowa dla harmonijnego rozwoju ucznia, który znajduje się w centrum tego partnerstwa. Jednak w praktyce zdarzają się sytuacje konfliktowe wynikające z różnicy oczekiwań, braku zrozumienia, komunikacji lub złożonych napięć emocjonalnych. Takie konflikty, choć trudne, mogą być okazją do wypracowania lepszych metod współpracy, o ile odpowiednio się nimi zarządzi.
Diagnozy, zaburzenia, trudności – z czym mierzą się uczniowie?
Z roku na rok przybywa w szkołach uczniów, których zachowanie i funkcjonowanie odbiega od typowego. Są to zwykle ci młodzi ludzie, którzy nie chcą respektować norm (lub ich nie rozumieją), są agresywni lub autoagresywni, mają kłopot ze skupieniem się, są nadpobudliwi. Wśród diagnoz często pojawia się spektrum autyzmu, obniżone możliwości intelektualne, niepełnosprawność umysłowa w stopniu lekkim, zagrożenie niedostosowaniem społecznym oraz zaburzenia psychiczne. Aby jednak dowiedzieć się, co tak naprawdę trapi naszego ucznia, przed nami wychowawcami jeszcze długa droga.