| Uczestnicy | uczniowie klas IV–VIII szkoły podstawowej |
| Czas trwania | 45 minut |
| Cele |
|
| Potrzebne materiały |
|
Przebieg zajęć
1. Co to są wartości? – wprowadzenie w temat zajęć
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat zajęć: „Witajcie. Każdego dnia podejmujemy różne decyzje, które determinują nasze postępowanie na co dzień oraz życiowe wybory. Jedne rzeczy są dla nas ważne, a inne zupełnie nie. Dzieje się tak dlatego, że każdy z nas wyznaje różne wartości. To, co dla jednych jest ważne, dla innych niekoniecznie – i na odwrót. Nasze dzisiejsze zajęcia poświęcimy wartościom. Na początku zdefiniujemy pojęcie wartości. Czy ktoś z was chce spróbować?”.
Wskazówka: W tym miejscu można od razu zaprezentować uczniom definicję pojęcia (korzystając np. z definicji Wielkiego słownika języka polskiego lub Encyklopedii PWN), ale warto nawiązać interakcję z młodzieżą. Zwłaszcza w klasach starszych znajdą się uczniowie, którzy będą w stanie podać trafną definicję wartości.
Definicja wartości według Wielkiego słownika języka polskiego: „to zbiór cech i zasad godnych naśladowania, szanowanych w jakichś kręgach i przekazywanych z pokolenia na pokolenie”. Wartość według Encyklopedii PWN: „to podstawowa kategoria aksjologii oznaczająca wszystko to, co cenne i godne pożądania, co stanowi cel ludzkich dążeń”.
Komentarz nauczyciela: „Wartości określają to, kim jesteśmy, jak się zachowujemy i jak traktujemy innych ludzi. Można powiedzieć, że wartości to inaczej normy społeczne, nawyki, przekonania, poglądy, zasady postępowania w życiu, które przekazują nam przede wszystkim rodzice, ale także nauczyciele, rówieśnicy, społeczeństwo oraz media i technologia. Bagaż, który wynosimy z dzieciństwa, to system wartości (inaczej: hierarchia wartości) będący naszym kompasem w życiu”.
2. Wartości w życiu człowieka – burza mózgów
Nauczyciel zachęca uczniów do ćwiczenia metodą...