Wspólnie podejmowane inicjatywy, takie jak interdyscyplinarne projekty czy programy wymian, przyczyniają się do kreowania przestrzeni, w której uczniowie mogą rozwijać swoje pasje, kreatywność i umiejętności społeczne, będąc jednocześnie dobrze przygotowani do wyzwań przyszłości. Z kolei nauczyciele mogą podnosić swoje kompetencje i szeroko upowszechniać podejmowane działania.
Jedną z możliwości skutecznego budowania sprawczości, odpowiedzialności i współpracy w ramach projektów krajowych lub międzynarodowych jest eTwinning, czyli ESEP – europejska platforma edukacyjna. Projekty realizowane w ramach eTwinningu, czyli współpracy szkół bliźniaczych, wspierają rozwój kompetencji kluczowych uczniów, takich jak: umiejętność współpracy, posługiwanie się technologią, a także kreatywne i krytyczne myślenie. Dzięki współpracy z rówieśnikami z innych krajów uczniowie mają okazję rozwijać swoje kompetencje językowe oraz poznawać różnorodne kultury i perspektywy, co sprzyja poszerzaniu ich horyzontów i budowaniu otwartości na świat.
Jednym z głównych celów programów eTwinning jest także budowanie sprawczości uczniów. Odbywa się to poprzez umożliwienie im aktywnego uczestnictwa w procesie edukacyjnym, a także aktywizacji obywatelskiej w rozwiązywaniu problemów postawionych w poszczególnych projektach. Dzięki współpracy międzynarodowej młodzież uczy się podejmowania inicjatyw, zarządzania i pracy w grupach, co rozwija ich odpowiedzialność. Uczniowie są zachęcani do tworzenia własnych pomysłów i wcielania ich w życie, co sprzyja rozwijaniu postaw przedsiębiorczych. Takie doświadczenia kształtują młodych ludzi, którzy są bardziej gotowi do podejmowania wyzwań zarówno w życiu zawodowym, jak i społecznym. Z kolei dydaktycznie działania tego typu wpisują się nie tylko w program wychowawczo-profilaktyczny szkoły, ale także w podstawy programowe różnych przedmiotów szkolnych.
Jak zacząć?
W ramach programu eTwinning to nauczyciel wraz z uczniami decydują, jaką tematykę projektu podejmują. Dzięki obecnemu na platformie forum partnerskiemu można znaleźć partnerów do najróżniejszych wyzwań edukacyjnych – od wychowania fizycznego po przedmioty humanistyczne. W czasach odczuwalnych skutków antropogenicznych zmian klimatu ważną kwestią jest budowanie u uczniów kultury ekologicznej. Od ponad 10 lat realizuję wraz z uczniami projekty międzynarodowe, zachęcając różne szkoły i środowiska do realizacji projektów związanych z ochroną środowiska, ekologią i zrównoważonym rozwojem. Uczniowie, angażując się w działania proekologiczne, rozwijają świadomość ekologiczną i uczą się odpowiedzialnego podejścia do zasobów naturalnych. Poprzez działania lokalne wpisują się w myślenie globalne o tym, jak przyroda jest silnie usieciowana. Projekty, takie jak zakładanie szkolnych ogrodów, promowanie odnawialnych źródeł energii czy działania na rzecz ochrony lokalnej fauny i flory, mają pozytywny wpływ na budowanie ekologicznej odpowiedzialności młodego pokolenia. Z kolei współpraca międzynarodowa, np. w projekcie „Rendez-vous with amphibian...