eTwinning jest jednym z kluczowych programów Unii Europejskiej umożliwiającym nauczycielom i uczniom realizację wspólnych projektów edukacyjnych bez potrzeby fizycznych wyjazdów. W „bliźniaczych szkołach” partnerzy mogą współpracować nad projektami za pośrednictwem narzędzi cyfrowych, takich jak: wideokonferencje, blogi, czaty czy współtworzone dokumenty. Dzięki temu uczniowie mogą rozwijać kompetencje językowe, kulturowe i społeczne, a także zyskiwać praktyczne umiejętności pracy w zespole. Realizacja tego typu działań nie musi oznaczać pracy podczas lekcji języka obcego, warto jest zbudować interdyscyplinarny zespół nauczycieli danej placówki, którzy wraz z uczniami będą współrealizować dany
projekt.
Kluczowe korzyści eTwinning
- współpraca międzynarodowa bez wychodzenia ze szkoły,
- łatwa rejestracja na platformie ESEP i intuicyjny portal (szczegóły można znaleźć na stronach Krajowego Biura eTwinning),
- innowacja pedagogiczna,
- rozwój całej społeczności szkolnej,
- ułatwienie wymiany dobrych praktyk między nauczycielami,
- możliwość udziału w konkursach, szkoleniach i konferencjach,
- ochrona przed wypaleniem zawodowym.
Synergia eTwinning i Erasmus+
Platforma ESEP integruje działania eTwinning z programem Erasmus+, co pozwala na bardziej kompleksowe podejście do współpracy międzynarodowej. W ramach tej synergii szkoły mogą planować i realizować projekty eTwinning jako uzupełnienie działań mobilnościowych w projektach Erasmus+. Na przykład szkoły mogą rozpocząć współpracę wirtualnie za pośrednictwem eTwinning, a następnie zrealizować fizyczne wymiany uczniów i nauczycieli dzięki dofinansowaniu Erasmus+. Tego typu partnerstwa mogą być kontynuowane poprzez realizację kolejnych projektów eTwinning.
Korzyści synergii
- Wstępna współpraca online: projekty eTwinning mogą być punktem wyjścia do budowy długotrwałych relacji partnerskich.
- Rozszerzenie działań projektowych: możliwość kontynuowania współpracy zdalnej przed, w trakcie i po mobilności.
- Łatwiejsze przygotowanie uczniów i nauczycieli do wyjazdów dzięki wcześniejszym doświadczeniom w wirtualnej współpracy.
- Większa liczba uczestników: uczniowie, którzy nie mają możliwości wzięcia udziału w w...