| Cele |
|
| Potrzebne materiały |
|
| Czas trwania | 45 minut |
| Uczestnicy | Uczniowie klas IV–VIII szkoły podstawowej |
Przebieg zajęć
1. Wprowadzenie w temat zajęć – burza mózgów. Nauczyciel nawiązuje interakcję z uczniami, zadając im pytanie: „Co to jest stres?”. Zadaniem uczniów jest podanie skojarzeń do słowa „stres”, które nauczyciel zapisuje na tablicy. Chętni uczniowie zgłaszają swoje propozycje przez podniesienie ręki.
Wskazówka: Przed przystąpieniem do ćwiczenia warto podkreślić uczniom, że metoda burzy mózgów na etapie zbierania pomysłów pozwala zapisać wszystkie pomysły (nawet te najbardziej absurdalne) i żadnego z nich nie należy krytykować.
2. „Co to jest stres?” – sformułowanie definicji. Na podstawie podanych przez uczniów propozycji następuje wspólne sformułowanie definicji stresu. Następnie nauczyciel odczytuje definicję pojęcia zaczerpniętą z internetowej Encyklopedii PWN, która brzmi następująco: „stres to stan obciążenia systemu regulacji psychicznej powstający w sytuacji zagrożenia, utrudnienia lub niemożności realizacji ważnych dla jednostki celów, zadań i wartości”.
3. Stresory kiedyś a dzisiaj. O stresorach dzisiejszych czasów – dyskusja i ćwiczenie w parach. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Jak uważacie, czy stres to zjawisko współczesne?” i rozpoczyna dyskusję z uczniami. Ważne, aby w trakcie rozmowy z uczniami podkreślić, że stres towarzyszy nam od milionów lat. Dawno temu ludzie musieli martwić się, np. jak rozpalić ogień, w jaki sposób zabezpieczyć się przed niskimi temperaturami lub dzikimi zwierzętami, jak zdobyć pożywienie. Stres towarzyszył im każdego dnia, bo życie było istną walką o przetrwanie. Współcześnie ludzie nie mają tego typu stresorów, ale mówi się, że jesteśmy jednym z najbardziej zestresowanych pokoleń w dziejach świata. Co zatem powoduje nasz stres? Co...