Jak odkryć i wykorzystać potencjał ucznia z ASD?

Uczeń z orzeczeniem/opinią w mojej klasie
   Tematy poruszane w tym artykule  
  • Jakie trudności występują u uczniów z zaburzeniami ASD w szkole?
  • W jaki sposób budować komunikację z dziećmi z ASD?
  • Jakie strategie stosować, aby zmniejszyć stres dzieci z ASD?
  • Jakie działania pomagają w relacjach społecznych dzieci z ASD?
  • W jaki sposób wykorzystać zainteresowania dziecka z ASD w edukacji?
  • Jak oceniane są metody wspierania dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu?
  • W szczególności warto pochylić się nad analizą sytuacji szkolnej dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Jak z takim dzieckiem pracować? W jaki sposób budować komunikację? Jakie działania podejmować, aby praca z nim dawała wszystkim uczestnikom procesu edukacyjnego satysfakcję? 

    Na te pytania postaram się odpowiedzieć na podstawie wniosków z własnych doświadczeń oraz analizy specjalistycznej literatury. 

    Na samym początku należy zrozumieć, z jakimi trudnościami mierzą się uczniowie z ASD. Jest to niezwykle ważne, ponieważ pozwala wychowawcy spojrzeć na dziecko z innej perspektywy i dowiedzieć się, dlaczego podejmuje ono takie, a nie inne decyzje. 

    Do najistotniejszych problemów dzieci z ASD należy zaliczyć:

    • niewystarczające przetwarzanie sensoryczne,
    • trudności w rozumieniu i odpowiadaniu na sygnały o charakterze społeczno-emocjonalnym,
    • brak elastyczności poznawczej,
    • stereotypie ruchowe, przywiązanie do rutyny,
    • problemy z uwagą i koncentracją,
    • trudności w myśleniu i działaniu perspektywicznym,
    • trudności ze zrozumieniem sensu,
    • deficyty funkcji wykonawczych,
    • brak umiejętności radzenia sobie w sytuac­jach stresujących,
    • obsesyjne zainteresowanie wąską dziedziną,
    • zaburzenia snu i odżywiania.

    Zaburzeniom ASD często towarzyszą zaburzenia dodatkowe, tzw. współtowarzyszące. Są to: 

    • zaburzenia uwagi i aktywności,
    • zaburzenia obsesyjno-kompulsywne,
    • tiki,
    • zaburzenia snu,
    • zaburzenia nastroju,
    • epilepsja,
    • zaburzenia odżywiania,
    • agresja lub autoagresja,
    • fobie społeczne,
    • zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi (ADHD),
    • dolegliwości somatyczne (np. bóle brzucha, zaparcia, alergie).

    Mając tę wiedzę, można od razu dojść do wniosku, że dla dziecka z ASD dużym wyzwaniem jest samo bycie w szkole wśród rówieśników. Dzieci te często nie są w stanie odnaleźć się w relacjach społecznych. Zachowują się niezgodnie z obowiązującymi zasadami i normami. Nie potrafią przegrywać, a jeśli coś takiego ma miejsce, zaczynają się mocno złościć, denerwować. Trudnością dla nich jest radzenie sobie z emocjami. Często nie są w stanie nazwać swoich emocji. Nie wiedzą również, jakie odczucia z ciała towarzyszą konkretnym stanom emocjonalnym, co może się przełożyć na to, że czują się wówczas jeszcze bardziej zagubione i zdezorientowane. 

    Dlatego też u takich dzieci widoczne są często ataki złości, które są odpowiedzią na brak umiejętności radzenia sobie ze stresem, napięciem oraz zbyt dużą ilością bodźców docierających do takiego dziecka z otoczenia. Czasem złość może być ukierunkowana na siebie (zachowania autoagresywne) i przejawia się wówczas np.: uderzaniem głową w ścianę, uderzaniem rękami po głowie, gryzieniem się, wyrywaniem sobie włosów w głowy. Obserwacja takiego zachowania jest bardzo trudna i nie zawsze nauczyciele wiedzą, jak mu przeciwdziałać lub jak je zatrzymać. Takie zachowania wpływają na trudności z wchodzeniem w relacje społeczne. Dziecko nie umie bawić się z rówieśnikami, nie rozumie zasad wprowadzanych w zabawie. Wiele rzeczy przyjmuje dosłownie, co również wpływa na zwiększenie poziomu stresu, napięcia i frustracji. Czasem, żeby rozładować to napięcie, uczniowie podejmują zachowania destrukcyjne. Bywa u nich również zauważalna nadruchliwość. Dziecko z ASD ma problem z tym, aby usiedzieć na miejscu. Mocno rusza nogami, uderza nimi intensywnie o pod...

    Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

    Co zyskasz, kupując prenumeratę?
    • 6 wydań magazynu "Wychowawca z klasą"
    • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
    • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
    • ...i wiele więcej!

    Przypisy