Objawy dysleksji
Różnorodność przyczyn występowania dysleksji powoduje, że zarówno objawy, jak i stopień ich natężenia również będą różnorodne.
Niemniej jednak do typowych jej objawów można zaliczyć:
- opóźniony rozwój mowy,
- małą sprawność i koordynację ruchów podczas zabawy, samoobsługi, rysowania i pisania,
- trudności z wypowiadaniem złożonych słów,
- wadliwą wymowę,
- błędy gramatyczne,
- trudności z różnicowaniem głosek podobnych oraz z wydzieleniem sylab, głosek ze słów,
- trudności z układaniem układanek i odtwarzaniem wzorów graficznych,
- oburęczność,
- mylenie prawej i lewej ręki,
- trudności w czytaniu mimo dobrej inteligencji oraz braku zaniedbania środowiskowego i dydaktycznego,
- trudności z opanowaniem poprawnej pisowni,
- pismo zwierciadlane,
- mylenie liter podobnych pod względem kształtu,
- mylenie liter odpowiadających głoskom zbliżonym fonetycznie,
- opuszczanie liter,
- popełnianie błędów ortograficznych.
Wymienione objawy sprawiają, że dziecko doświadczające dysleksji będzie doznawało niepowodzeń nie tylko w nauce, ale także podczas zabawy, co niesie za sobą konsekwencje społeczne i emocjonalne. Porażki ponoszone w różnych obszarach życia będą wywoływały frustrację i obniżanie się poczucia własnej wartości. Dlatego wspieranie osób z dysleksją nie może ograniczyć się tylko do modyfikacji materiałów dydaktycznych, przyjęcia innych kryteriów oceniania czy umożliwienia wykorzystania narzędzi technologii cyfrowej. Oprócz różnorodnej metodyki pracy potrzebne też będą działania środowiskowe, stwarzanie warunków odnoszenia sukcesów, kreowanie pozytywnych relacji rówieśniczych czy wsparcie emocjonalne.
Metody pracy z uczniem z dysleksją
Problemy osób z dysleksją wynikają z licznych zaburzeń funkcjonowania różnych obszarów:
- funkcji percepcyjno-motorycznych (spostrzegania wzrokowego, słuchowego, motoryki) i ich współdziałania (integracji percepcyjno-moto-rycznej),
- funkcji językowych,
- pamięci (wzrokowej, słuchowej, ruchowej),
- lateralizacji,
- orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.
Dlatego będą one wymagały wykorzystywania różnorodnych metod pracy, których celem będzie nie tylko ułatwienie nauki, ale także usprawnianie zaburzonych funkcji.
Dzieci z grupy ryzyka dysleksji oraz uczniowie i uczennice, u których rozpoznano te zaburzenia, doświadczają często mylenia liter o podobnym kształcie, kształtów, figur geometrycznych, gubienia elementów liter lub cząstek wyrazów. Przyczyną takiego stanu jest nieprawidłowa praca analizatora wzrokowego. Duży wysiłek wkładany w rozpoznawanie liter powoduje trudności z opanowaniem czytania, skutkując niższym poziomem osiągnięć szkolnych. Aby maskować niepowodzenia w czytaniu, uczniowie i uczennice próbują zgadywać wyrazy, przez co dochodzi do pomyłek i ko-lejnych trudnych sytuacji, gdyż niedokładne czytanie i konfabulacje powodują niepełne rozumienie teksu literackiego, naukowego czy treści zadania. W wypadku zaobserwowania tego typu trudności u dziecka należy bazować przede wszystkim na metodach opartych na wykorzystywaniu słuchu jako głównego kanału odbierania i przetwarzania informacji (podczas zapoznawania się z tekstem) oraz mowy (podczas prezentacji nabytej wiedzy i umiejętności). Narzędzia technologii informacyjno--komunikacyjnej będą stanowiły tutaj istotną pomoc.
Ogół przedstawionych problemów skłania do stosowania dość powszechnie znanych sposobów pracy, które często zawierane są w zaleceniach formułowanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Do najczęstszych należą:
- unikanie głośnego czytania przy całej klasie,
- ograniczanie ilości teksu do przeczytania,
- wykorzystanie materiałów do słuchania,
- sprawdzanie poziomu zrozumienia tekstu,
- stosowanie graficznych form prezentacji informacji i sporządzania notatek na tablicy (np. mapy myśli),
- stosowanie pytań naprowadzających, zdań do uzupełnienia w wypadku trudności z rozumieniem przeczytanego tekstu,
- ograniczanie liczby zadań do wykonania lub stwarzanie możliwości wyboru zadań,
- zapewnienie różnorodnych form i sposób prezentacji wiedzy i umiejętności przez ucznia, uczennicę,
- w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych wskazane jest zwrócenie uwagi przede wszystkim na poprawności toku rozumowania,
- częste i systematyczne sprawdzanie nabytej wiedzy i umiejętności wraz z udzielaniem opisowej informacji zw...