Dysleksja, czyli problemy nie tylko z czytaniem

Pierwsza pomoc psychologiczna

Problemy uczniów i uczennic doświadczających zaburzenia czy zespołu zaburzeń, zwanego ogólnie dysleksją, często są sprowadzane jedynie do trudności związanych z czytaniem i poprawnym pisaniem, na które zwracają uwagę przede wszystkim nauczyciele i nauczycielki języka polskiego. Jednak przyjęta i stosowana dość powszechnie, w tym w polskim prawie oświatowym, definicja dysleksji – rozumianej jako specyficzne trudności w uczeniu się – znacznie rozszerza ich zakres. Jej wrodzony bądź rozwojowy charakter, polegający na zaburzonym funkcjonowaniu układu nerwowego, powoduje, że trudności te nie będą dotyczyły tylko nauki wyżej wymienionych czynności, ale także umiejętności życiowych związanych np. z motoryką małą, czyli choćby sznurowaniem butów czy orientacją przestrzenną potrzebną do odróżniania stron prawej od lewej, wskazywania kierunków lub posługiwania się mapą.

Objawy dysleksji 

Różnorodność przyczyn występowania dysleksji powoduje, że zarówno objawy, jak i stopień ich natężenia również będą różnorodne. 

Niemniej jednak do typowych jej objawów można zaliczyć:

  • opóźniony rozwój mowy,
  • małą sprawność i koordynację ruchów podczas zabawy, samoobsługi, rysowania i pisania,
  • trudności z wypowiadaniem złożonych słów,
  • wadliwą wymowę,
  • błędy gramatyczne,
  • trudności z różnicowaniem głosek podobnych oraz z wydzieleniem sylab, głosek ze słów,
  • trudności z układaniem ukła­­­danek i odtwarzaniem wzorów graficznych,
  • oburęczność,
  • mylenie prawej i lewej ręki,
  • trudności w czytaniu mi­­­mo do­­­­brej inteligencji oraz braku za­­niedbania środowiskowego i dydaktycz­nego,
  • trudności z opanowaniem po­­prawnej pisowni,
  • pismo zwierciadlane,
  • mylenie liter podobnych pod względem kształtu,
  • mylenie liter odpowia­da­­jących głoskom zbliżonym fonetycznie,
  • opuszczanie liter, 
  • popełnianie błędów ortograficznych.
     

Wymienione objawy sprawiają, że dziecko doświadczające dysleksji będzie doznawało niepowodzeń nie tylko w nauce, ale także podczas zabawy, co niesie za sobą konsekwencje społeczne i emocjonalne. Porażki ponoszone w różnych obszarach życia będą wywoływały frustrację i obniżanie się poczucia własnej wartości. Dlatego wspieranie osób z dysleksją nie może ograniczyć się tylko do modyfikacji materiałów dydaktycznych, przyjęcia innych kryteriów oceniania czy umożliwienia wykorzystania narzędzi technologii cyfrowej. Oprócz różnorodnej metodyki pracy potrzebne też będą działania środowiskowe, stwarzanie warunków odnoszenia sukcesów, kreowanie pozytywnych relacji rówieśniczych czy wsparcie emocjonalne.

Metody pracy z uczniem z dysleksją 

Problemy osób z dysleksją wynikają z licznych zaburzeń funkcjonowania różnych obszarów:

  • funkcji percepcyjno-mo­­to­­rycznych (spostrzega­nia wzrokowego, słuchowego, motoryki) i ich współdziałania (­in­­tegracji percepcyjno-moto-rycznej),
  • funkcji językowych,
  • pamięci (wzrokowej, słu­chowej, ruchowej),
  • lateralizacji,
  • orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.
     

Dlatego będą one wymagały wykorzystywania różnorodnych metod pracy, których celem będzie nie tylko ułatwienie nauki, ale także usprawnianie zaburzonych funkcji.

Dzieci z grupy ryzyka dysleksji oraz uczniowie i uczennice, u których rozpoznano te zaburzenia, doś­wiadczają często mylenia liter o podobnym kształcie, kształtów, figur geometrycznych, gubienia elementów liter lub cząstek wy­­razów. Przyczyną takiego stanu jest nieprawidłowa praca analizatora wzrokowego. Duży wysiłek wkła­dany w rozpoznawanie liter powo­duje trudności z opanowaniem czytania, skutkując niższym po­­ziomem osiągnięć szkolnych. Aby maskować niepowodzenia w czytaniu, uczniowie i uczennice próbują zgadywać wyrazy, przez co dochodzi do pomyłek i ko­-lejnych trudnych sytuacji, gdyż niedokładne czytanie i konfabulacje powodują niepełne rozumienie teksu literackiego, naukowego czy treści zadania. W wypadku zaobserwowania tego typu trud­ności u dziecka należy bazować przede wszystkim na metodach opartych na wykorzystywaniu słuchu jako głównego kanału od­­bierania i przetwarzania informacji (podczas zapoznawania się z tekstem) oraz mowy (podczas prezentacji nabytej wiedzy i umie­jętności). Narzędzia technologii informacyjno--komunikacyjnej będą stanowiły tutaj istotną pomoc. 
 

Ogół przedstawionych problemów skłania do stosowania dość powszechnie znanych sposobów pracy, które często zawierane są w zaleceniach formułowanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Do najczęstszych należą:

  • unikanie głośnego czytania przy całej klasie,
  • ograniczanie ilości teksu do przeczytania,
  • wykorzystanie materiałów do słuchania,
  • sprawdzanie poziomu zrozumienia tekstu,
  • stosowanie graficznych form prezentacji informacji i sporządzania notatek na tablicy (np. mapy myśli),
  • stosowanie pytań naprowa­dzających, zdań do uzupeł­nienia w wypadku trudności z rozumieniem przeczy­ta­ne­­go tekstu,
  • ograniczanie liczby zadań do wykonania lub stwarzanie możliwości wyboru zadań,
  • zapewnienie różnorodnych form i sposób prezentacji wiedzy i umiejętności przez ucznia, uczennicę,
  • w zakresie przedmiotów ma­­tematyczno-przyrodniczych wskazane jest zwrócenie uwagi przede wszystkim na poprawności toku rozu­mowania,
  • częste i systematyczne spra­­w­­dzanie nabytej wiedzy i umie­jętności wraz z udzie­laniem opisowej informacji zw...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Wychowawca z klasą"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy