Dysleksja, czyli problemy nie tylko z czytaniem

Pierwsza pomoc psychologiczna

Problemy uczniów i uczennic doświadczających zaburzenia czy zespołu zaburzeń zwanego ogólnie dysleksją często są sprowadzane jedynie do trudności związanych z czytaniem i poprawnym pisaniem, na które zwracają uwagę przede wszystkim nauczyciele i nauczycielki języka polskiego. Jednak przyjęta i stosowana dość powszechnie, w tym w polskim prawie oświatowym, definicja dysleksji – rozumianej jako specyficzne trudności w uczeniu się – znacznie rozszerza ich zakres. Jej wrodzony bądź rozwojowy charakter, polegający na zaburzonym funkcjonowaniu układu nerwowego, powoduje, że trudności te nie będą dotyczyły tylko nauki wyżej wymienionych czynności, ale także umiejętności życiowych związanych np. z motoryką małą, czyli choćby sznurowaniem butów czy orientacją przestrzenną potrzebną do odróżniania stron prawej od lewej, wskazywania kierunków lub posługiwania się mapą.

Objawy dysleksji 

Różnorodność przyczyn występowania dysleksji powoduje, że zarówno objawy, jak i stopień ich natężenia również będą różnorodne. 

Niemniej jednak do typowych jej objawów można zaliczyć:

  • opóźniony rozwój mowy,
  • małą sprawność i koordynację ruchów podczas zabawy, samoobsługi, rysowania i pisania,
  • wadliwą wymowę,
  • trudności z wypowiadaniem złożonych słów,
  • błędy gramatyczne,
  • trudności z różnicowaniem głosek podobnych oraz z wy­dzieleniem sylab, głosek ze słów i z ich syntezą,
  • trudności z układaniem ukła­­­danek i odtwarzaniem wzorów graficznych,
  • oburęczność,
  • mylenie prawej i lewej ręki,
  • trudności w czytaniu mi­­­mo dobrej inteligencji oraz braku zaniedbania środowiskowego i dydak­tycz­nego,
  • trudności z opanowaniem po­­prawnej pisowni,
  • pismo zwierciadlane,
  • mylenie liter podobnych pod względem kształtu,
  • mylenie liter odpowiadających głoskom zbliżonym fonetycznie,
  • opuszczanie liter, 
  • popełnianie błędów ortograficznych pomimo znajomości zasad ortografii.
     

Wymienione objawy sprawiają, że dziecko doświadczające dysleksji będzie doznawało niepowodzeń nie tylko w nauce, ale także podczas zabawy, co niesie za sobą konsekwencje społeczne i emocjonalne. Porażki ponoszone w różnych obszarach życia będą wywoływały frustrację i obniżanie się poczucia własnej wartości.

Dlatego wspieranie osób z dysleksją nie może ograniczyć się tylko do modyfikacji materiałów dydaktycznych, przyjęcia innych kryteriów ­oceniania czy umożliwienia wykorzystania narzędzi technologii cyfrowej. Oprócz różnorodnej metodyki pracy potrzebne też będą działania środowiskowe, stwarzanie warunków odnoszenia sukcesów, kreowanie pozytywnych relacji rówieśniczych czy wsparcie emocjonalne.

Metody pracy z uczniem z dysleksją 

Problemy osób z dysleksją wynikają z licznych zaburzeń funkcjonowania różnych obszarów:

  • funkcji percepcyjno-moto­­rycznych (spostrzega­nia wzrokowego, słuchowego, motoryki) i ich współdziałania (in­­tegracji percepcyjno-motorycznej),
  • funkcji językowych,
  • pamięci (wzrokowej, słu­cho­wej, ruchowej),
  • lateralizacji,
  • orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.
     

Dlatego będą one wymagały wykorzystywania różnorodnych metod pracy, których celem będzie nie tylko ułatwienie nauki, ale także usprawnianie zaburzonych funkcji.

Dzieci z grupy ryzyka dysleksji oraz uczniowie i uczennice, u których rozpoznano te zaburzenia, doś­wiadczają często mylenia liter o podobnym kształcie, kształtów, figur geometrycznych, gubienia elementów liter lub cząstek wy­­razów. Przyczyną takiego stanu jest nieprawidłowa praca analizatora wzrokowego. Duży wysiłek wkła­dany w rozpoznawanie liter powo­duje trudności z opanowaniem czytania, skutkując niższym po­­ziomem osiągnięć szkolnych. Aby maskować niepowodzenia w czytaniu, uczniowie i uczennice próbują zgadywać wyrazy, przez co dochodzi do pomyłek i ko­­­lejnych trudnych sytuacji, gdyż niedokładne czytanie i konfabulacje powodują niepełne rozumienie teksu literackiego, naukowego czy treści zadania. W wypadku zaobserwowania tego typu trud­ności u dziecka należy bazować przede wszystkim na metodach opartych na wykorzystywaniu słuchu jako głównego kanału od­­bierania i przetwarzania informacji (podczas zapoznawania się z tek-
stem) oraz mowy (podczas prezentacji nabytej wiedzy i umie­jętności). Narzędzia technologii informacyjno-komunikacyjnej będą stanowiły tutaj istotną pomoc. 

Bywa jednak i tak, że osoby z dys­­leksją doświadczają zaburzeń w obszarze analizatora słuchowego, co z kolei może stać się przyczyną opóźnień w rozwoju mowy, trud­noś­­­ci w przyswajaniu długich i trudnych wyrazów, rozumieniu poleceń i instrukcji słownych oraz pisa­­­niu ze słuchu. Zaburzonej percepcji słuchowej towarzyszy zazwyczaj słabsza pamięć słu­cho­­­wa, czego następstwem są trud­ności w zapamiętywaniu wierszy, ciągów słów, liter symboli, czyli np. tabliczki mnożenia, dat, dni tygodnia. Im częściej nauczyciele i nauczycielki będą stosowali me­­­tody oparte na słuchu (np. dyk­to­­wanie zadań, notatek), tym trud­niejsza...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Wychowawca z klasą"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy