Objawy dysleksji
Różnorodność przyczyn występowania dysleksji powoduje, że zarówno objawy, jak i stopień ich natężenia również będą różnorodne.
Niemniej jednak do typowych jej objawów można zaliczyć:
- opóźniony rozwój mowy,
- małą sprawność i koordynację ruchów podczas zabawy, samoobsługi, rysowania i pisania,
- wadliwą wymowę,
- trudności z wypowiadaniem złożonych słów,
- błędy gramatyczne,
- trudności z różnicowaniem głosek podobnych oraz z wydzieleniem sylab, głosek ze słów i z ich syntezą,
- trudności z układaniem układanek i odtwarzaniem wzorów graficznych,
- oburęczność,
- mylenie prawej i lewej ręki,
- trudności w czytaniu mimo dobrej inteligencji oraz braku zaniedbania środowiskowego i dydaktycznego,
- trudności z opanowaniem poprawnej pisowni,
- pismo zwierciadlane,
- mylenie liter podobnych pod względem kształtu,
- mylenie liter odpowiadających głoskom zbliżonym fonetycznie,
- opuszczanie liter,
- popełnianie błędów ortograficznych pomimo znajomości zasad ortografii.
Wymienione objawy sprawiają, że dziecko doświadczające dysleksji będzie doznawało niepowodzeń nie tylko w nauce, ale także podczas zabawy, co niesie za sobą konsekwencje społeczne i emocjonalne. Porażki ponoszone w różnych obszarach życia będą wywoływały frustrację i obniżanie się poczucia własnej wartości.
Dlatego wspieranie osób z dysleksją nie może ograniczyć się tylko do modyfikacji materiałów dydaktycznych, przyjęcia innych kryteriów oceniania czy umożliwienia wykorzystania narzędzi technologii cyfrowej. Oprócz różnorodnej metodyki pracy potrzebne też będą działania środowiskowe, stwarzanie warunków odnoszenia sukcesów, kreowanie pozytywnych relacji rówieśniczych czy wsparcie emocjonalne.
Metody pracy z uczniem z dysleksją
Problemy osób z dysleksją wynikają z licznych zaburzeń funkcjonowania różnych obszarów:
- funkcji percepcyjno-motorycznych (spostrzegania wzrokowego, słuchowego, motoryki) i ich współdziałania (integracji percepcyjno-motorycznej),
- funkcji językowych,
- pamięci (wzrokowej, słuchowej, ruchowej),
- lateralizacji,
- orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.
Dlatego będą one wymagały wykorzystywania różnorodnych metod pracy, których celem będzie nie tylko ułatwienie nauki, ale także usprawnianie zaburzonych funkcji.
Dzieci z grupy ryzyka dysleksji oraz uczniowie i uczennice, u których rozpoznano te zaburzenia, doświadczają często mylenia liter o podobnym kształcie, kształtów, figur geometrycznych, gubienia elementów liter lub cząstek wyrazów. Przyczyną takiego stanu jest nieprawidłowa praca analizatora wzrokowego. Duży wysiłek wkładany w rozpoznawanie liter powoduje trudności z opanowaniem czytania, skutkując niższym poziomem osiągnięć szkolnych. Aby maskować niepowodzenia w czytaniu, uczniowie i uczennice próbują zgadywać wyrazy, przez co dochodzi do pomyłek i kolejnych trudnych sytuacji, gdyż niedokładne czytanie i konfabulacje powodują niepełne rozumienie teksu literackiego, naukowego czy treści zadania. W wypadku zaobserwowania tego typu trudności u dziecka należy bazować przede wszystkim na metodach opartych na wykorzystywaniu słuchu jako głównego kanału odbierania i przetwarzania informacji (podczas zapoznawania się z tek-
stem) oraz mowy (podczas prezentacji nabytej wiedzy i umiejętności). Narzędzia technologii informacyjno-komunikacyjnej będą stanowiły tutaj istotną pomoc.
Bywa jednak i tak, że osoby z dysleksją doświadczają zaburzeń w obszarze analizatora słuchowego, co z kolei może stać się przyczyną opóźnień w rozwoju mowy, trudności w przyswajaniu długich i trudnych wyrazów, rozumieniu poleceń i instrukcji słownych oraz pisaniu ze słuchu. Zaburzonej percepcji słuchowej towarzyszy zazwyczaj słabsza pamięć słuchowa, czego następstwem są trudności w zapamiętywaniu wierszy, ciągów słów, liter symboli, czyli np. tabliczki mnożenia, dat, dni tygodnia. Im częściej nauczyciele i nauczycielki będą stosowali metody oparte na słuchu (np. dyktowanie zadań, notatek), tym trudniejsza...