Część I.
Energizery dla młodzieży
Energizery w pracy z młodzieżą powinny mieć jasny cel: odświeżenie umysłu, zbudowanie zespołu, rozładowanie napięcia lub po prostu wytrącenie z rutyny. Ważne, by unikać infantylizmu, a zamiast tego sięgnąć po humor, refleks, inteligentną zabawę, ruch i technologię.
Propozycje aktywności
- Ruchowe 3–2–1
Uczniowie wstają i wykonują: 3 podskoki, 2 przysiady, 1 obrót. Potem wymyślają własną sekwencję i pokazują ją innym. Działa, gdy trzeba się „rozruszać” bez zbędnych rekwizytów.
- Emocjonalny ping-pong
W parach uczniowie improwizują krótkie scenki: jedna osoba wyraża emocję (np. przesadny gniew, zachwyt), a druga kontruje zupełnie inną (np. obojętność, śmiech). Świetne do rozluźnienia atmosfery.
- Speed networking
Uczniowie w ciągu 60 sekund rozmawiają z jak największą liczbą osób, odpowiadając na pytania: „Gdzie chciałbyś/chciałabyś być za 5 lat?” lub „Co ostatnio cię zainspirowało?”. Buduje kontakt, energię i ciekawość.
- Quizowy rozruch
Takie aplikacje, jak Kahoot!, Quizizz lub Mentimeter, pozwalają tworzyć interaktywne quizy na lekki temat („Najdziwniejsze zawody świata”, „Zgadnij film po emotkach”) – idealne na początek lekcji lub przerwę w pracy.
- This or That?
Prowadzący mówi: „Pizza czy sushi?”, „Książka czy film?” – uczniowie przemieszczają się w sali w zależności od odpowiedzi. Ta zabawa pozwala lepiej się poznać i porus...