Wspólna cisza i wspólna energia. O wyciszaczach i energizerach w pracy ze starszymi uczniami

Klasa i ja

Praca z młodzieżą w wieku 14–18 lat to jedno z najbardziej wymagających, ale i najbardziej znaczących zadań wychowawczych. Uczniowie w tym wieku balansują na granicy między dzieciństwem a dorosłością – poszukują tożsamości, budują relacje, kwestionują autorytety, próbują samodzielności, a jednocześnie bardzo potrzebują struktury, akceptacji i bezpieczeństwa. Codzienna rzeczywistość edukacyjna (presja ocen, zmiany systemowe, stres egzaminacyjny, relacje rówieśnicze i cyfrowe rozproszenie) sprawia, że uczniowie często funkcjonują w stanie wewnętrznego napięcia, przemęczenia albo... nudy. Jednym z najskuteczniejszych sposobów wsparcia ich rozwoju emocjonalnego i społecznego jest świadome korzystanie z energizerów i wyciszaczy – krótkich interwencji, które pomagają odzyskać równowagę, pobudzić kreatywność, wyciszyć umysł albo zbudować poczucie wspólnoty w klasie. W poniższym tekście przedstawiono propozycje nowoczesnych aktywności, rekomendacje aplikacji i stron oraz konkretne pomysły na pracę z młodzieżą szkolną. Wszystko po to, by pomóc uczniom (i sobie) lepiej funkcjonować w przestrzeni edukacyjnej – nie tylko skutecznie, ale też z uważnością i empatią.

Część I. 
Energizery dla młodzieży

Energizery w pracy z młodzieżą powinny mieć jasny cel: odświeżenie umysłu, zbudowanie zespołu, rozładowanie napięcia lub po prostu wytrącenie z rutyny. Ważne, by unikać infantylizmu, a zamiast tego sięgnąć po humor, refleks, inteligentną zabawę, ruch i technologię.

Propozycje aktywności

  1. Ruchowe 3–2–1
    Uczniowie wstają i wykonują: 3 podskoki, 2 przysiady, 1 obrót. Potem wymyślają własną sek­wencję i pokazują ją innym. Dzia­­ła, gdy trzeba się „rozruszać” bez zbędnych rekwizytów.
     
  2. Emocjonalny ping-pong
    W parach uczniowie improwizują krótkie scenki: jedna osoba wyraża emocję (np. przesadny gniew, zachwyt), a druga kontruje zupełnie inną (np. obojętność, śmiech). Świetne do rozluźnienia atmosfery.
     
  3. Speed networking
    Uczniowie w ciągu 60 sekund rozmawiają z jak największą liczbą osób, odpowiadając na pytania: „Gdzie chciałbyś/chciałabyś być za 5 lat?” lub „Co ostatnio cię zainspirowało?”. Buduje kontakt, energię i ciekawość.
     
  4. Quizowy rozruch
    Takie aplikacje, jak Kahoot!, Quizizz lub Mentimeter, pozwalają tworzyć interaktywne quizy na lekki temat („Najdziwniejsze zawody świata”, „Zgadnij film po emotkach”) – idealne na początek lekcji lub przerwę w pracy.
     
  5. This or That?
    Prowadzący mówi: „Pizza czy sushi?”, „Książka czy film?” – uczniowie przemieszczają się w sali w zależności od odpowiedzi. Ta zabawa pozwala lepiej się poznać i porus...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Wychowawca z klasą"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy